V druhém dílu seriálu pro 3D modeláře se zaměříme na sochařské programy. Tyto programy dělají přesně to, co nám název připomíná. Pracují převážně s jednou hmotou a tu pomocí různých nástrojů přidává, odebírá,vyhlazuje, zhušťuje, zaostruje, zaobluje, vyrovnává, vybublává, posunuje a mnoho dalších. Záleží na programu, jak jsou složité. Mezi komerční patří Zbrush a Cinema4D ver. 17. Z volně dostupných zmíním Meshmixer. Pro scuplting je Sculptris a Blender. Tyto programy jsou velice vhodné pro 3D tisk a to z toho důvodu, že pracují již s jednou hmotou a tedy modely budou vždy uzavřené. Nevýhodou je, že často neznají měřítko a tedy je nutné mít veliký přehled o velikostech a poměrech. Sochařské programy jsou pro ty, kteří mají velice vyvinuté prostorové a proporcionální vnímání. Líbit se bude lidem, kteří by své modely zvádli i třeba z hlíny nebo vytesat z mramoru. Pokud víte, že vám dělá problém nakreslit od ruky domeček, pak bych sochařské programy nedoporučil. Bude to cesta do pekel. Avšak v ruce schopného skulptera vzniknou božské modely. Naučení se pár základních pravidel a postupů trvá pár dní. Intuitivní vnímání pár týdnů a věřím, že si budete brzo kupovat grafický tablet, abyste mohli uvolnit své zápěstí od křečových žil z neustálého tahání myší sem a tam..
ZBrush
Začneme pěkně zostra a to špičkou mezi skulptery. Tím je právě ZBrush. Není asi jiný nástroj, který umí to co on.. co více dodat.. Máte-li dvacet tisíc a čas, pak hurá do toho.
Sculptris
Dalším nejdeme daleko. Je to menší bratříček, který má zdarma nalákat uživatele na plnohodnotný ZBrush. Program s omezeným importem a pouze jednou hmotou. Zkusit a jít dál 🙂
123D Sculpt+
Podobný rozsah jako Sculptris jen z rodinky 123D. Intuitivní a rychlý na naučení, ale omezený ve funkcích. Možnost pracovat na projektu i na tabletu či vašem mobilu je poměrně hravá a zábavná.. proč sekat ovoce nebo hrát tetris, když můžete modelovat 🙂
Blender a Cinema4D
jsem již představil v předchozí kapitole, tak jen okrajově. Nejsou to skulptovací programy, takže nemají tolik funkcí kolik by mohly, ale svou práci zastanou a nemusíte zdlouhavě konvertovat z jednoho programu do druhého. V kombinaci s parametrickými či geometrickými modelovými základy je to poměrně příjemný doplněk těchto programů. Kostrbaté modely dostanou pěkný vzhled během pár minut.
- 3D tiskárna ze Slovinska - 27 července, 2016
- Kilogram materiálu – kolik toho vytisknu? - 23 května, 2016
- Využití a cena 3D tisku z kovu - 19 května, 2016